FLE MASTER’S DEGREE PROGRAMA cat

PROGRAMA

El màster comprèn 9 mòduls.

  • Mòdul 1: Introducció a l’educació plurilingüe i els aprenentatges integrats.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 6 ECTS.
    • Període de docència: Octubre 2017 - Desembre 2017.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • Multilingüisme i educació plurilingüe. El parlant plurilingüe. Introducció al MCER. Polítiques de promoció del plurilingüisme de la UE. L’AICLE, model europeu d’educació plurilingüe.
    • L’aprenentatge de la LE en medi escolar i entorns AICLE. Factors afavoridors dels aprenentatges lingüístics a l’entorn escolar. Implicacions pràctiques.
    • Recursos lingüístics per al docent en l’aula multilingüe. L’anglès acadèmic oral i escrit del docent.
    Sessions
    • Quatre sessions presencials. Horari: divendres de 17h a 21h.
    • Tres tasques online.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Per tenir dret a ser avaluat cal acreditar una assistència del 80% o superior a les sessions presencials.
    • Participació activa en els debats de classe i en les discussions o fòrums en línia.
    • Lliurament de tasques online.
    • Informe escrit.
    Reconeixement competències referides al Mòdul 1 per estudis previs

    Els estudiants que hagin cursat i superat formació AICLE impartida pel Departament d’Ensenyament (per exemple: GEP 1 i GEP 2), per altres administracions educatives o per una universitat poden sol·licitar el reconeixement parcial o total de les competències referides al Mòdul 1. Per poder optar a aquest reconeixement el candidat ha de presentar el programa de l’activitat formativa o mòdul cursat amb anterioritat, així com evidències d’avaluació positiva en aquesta activitat.

  • Mòdul 2: Conversar, llegir i escriure per aprendre a l’aula en llengua estrangera.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 6 ECTS.
    • Període de docència: Novembre 2017 - Febrer 2018.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • La conversa generadora d'aprenentatges lingüístics i acadèmics. Les explicacions interactives a l’aula de/en llengua estrangera: estratègies docents per resoldre els problemes de comprensió, expressió i interacció en llengua estrangera. Estratègies de bastida. Interacció aprenent-aprenent: la conversa exploratòria en el treball en petit grup. L’organització eficient del treball en grup en LE.
    • Textos acadèmics a l'aula rica en continguts. La lectura de textos acadèmics en LE a l’aula rica en continguts: gèneres i registres acadèmics; criteris i eines per a la selecció i adaptació de textos i tasques. L’acompanyament lector i els suports a la lectura acadèmica en L2 i a la redacció de textos escolars/acadèmics. La integració d’habilitats comunicatives a l’aula rica en continguts.
    Sessions
    • Quatre sessions presencials. Horari: divendres de 17h a 21h.
    • Tres tasques online.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Per tenir dret a ser avaluat cal acreditar una assistència del 80% o superior a les sessions presencials.
    • Participació activa en els debats de classe i en les discussions o fòrums en línia.
    • Lliurament de tasques online.
    • Informe de progrés: presentació oral.
    • Informe escrit.
  • Mòdul 3: Planificació i avaluació dels aprenentatges en contextos multilingües.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 6 ECTS.
    • Desembre 2017 – Març 2018.
    Assignatures i continguts del mòdul:
    • Planificació de tasques i disseny de materials per a l’aprenentatge de LLEE en contextos rics en continguts. Criteris per a la selecció i el disseny i adaptació de tasques d’aprenentatge per l’aula de/en L2. Identificació de la llengua d’ús obligatori. Seqüenciació de continguts acadèmics i lingüístics. Les tasques de capacitació i els suports. La seqüència didàctica (cicle de tasques, projecte, etc.): selecció, adaptació i disseny d’unitats didàctiques.
    • Avaluació integrada de l’aprenentatge a l’aula rica en continguts. Avaluació integrada del progrés i del rendiment mitjançant indicadors d’aprenentatge. Instruments per a l’avaluació autèntica (pautes, llistats de verificació, portafolis, etc.).
    Sessions
    • Quatre sessions presencials. Horari: divendres de 17h a 21h.
    • Tres tasques online.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Per tenir dret a ser avaluat cal acreditar una assistència del 80% o superior a les sessions presencials.
    • Participació activa en els debats de classe i en les discussions o fòrums en línia.
    • Lliurament de tasques online.
    • Informe de progrés: presentació oral.
    • Informe escrit.
  • Mòdul 4: Enfocaments innovadors per a l’ensenyament en llengües estrangeres.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 6 ECTS.
    • Període de docència: Octubre 2017 – Febrer 2018.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • Tallers. Presentació d’experiències d’ensenyament/ aprenentatge de la llengua estrangera en centres d’educació infantil, primària i secundària obligatòria i post-obligatòria que responen a enfocaments innovadors rics en continguts.
    • Comunicació acadèmica avançada. Projecte personal de creació d’un glossari de lèxic específic bàsic d’un àmbit curricular triat pel participant.
    Sessions
    • Set tallers presencials. Horari: dimecres o divendres de 17h a 21h.
    • 1 tasca online.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Per tenir dret a ser avaluat cal acreditar una assistència del 80% o superior a les sessions presencials.
    • Participació activa en els debats de classe i en les discussions o fòrums en línia.
    • Tasca final.
  • Mòdul 5: Pràcticum.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 6 ECTS.
    • Període de docència: Novembre 2017 – Maig 2018.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • Observació de classes. Observació participant de classes de/en llengua estrangera utilitzant pautes i/o protocols.
    • Intervenció docent. Planificació d’una seqüència didàctica, elaboració de material docent, docència tutoritzada.
    • Reflexió i elaboració d’un pla de millora docent. Recollida de dades d’aula (evidències d’aprenentatge, enregistraments, feedback del tutor, etc.), reflexió sobre la docència i pla de millora docent.
    Sessions
    • Una tutoria presencial amb el grup. Horari: divendres de 17h a 21h.
    • Tutories presencials o online acordades amb el tutor o tutora d’universitat assignat/da.
    • Visites a centres i observació de classes.
    • Treball final i presentació pública del portafoli.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Portafoli de pràctiques valorat pel tutor o la tutora de la UAB. Inclou: la sequència didàctica, els materials original dissenyats per l'estudiant i una reflexió sobre la pròpia pràctica docent.
    • Informe del tutor o tutora del centre.
    • Presentació pública del portafoli, valorat conjuntament pel tutor UAB i pel coordinador del pràcticum.
    Reconeixement de competències del pràcticum

    Poden demanar reconeixement parcial o total de les competències referides al Mòdul 5 els candidats que, amb experiència professional AICLE avaluada positivament, o amb pràctiques AICLE prèvies reconegudes en activitats prèvies de les administracions educatives o universitats (per exemple: curs universitari d’especialització, etc.) acreditin les competències meta mitjançant la documentació requerida. Aquesta documentació inclou evidències d’avaluació positiva de la pràctica docent i portafoli de pràctiques.

  • Mòdul 6: Atenció a la llengua i el discurs en contextos rics en contingut.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 6 ECTS.
    • Període de docència: Octubre 2017 - Desembre 2017.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • Atenció a la llengua en enfocaments innovadors d’aprenentatge de LLEE. L’atenció a la llengua en l'aprenentatge de LLEE en entorns comunicatius rics en continguts (aprenentatge per tasques, projectes, problemes, ensenyaments integrats, etc.). Atenció a la forma proactiva i reactiva. Estratègies docents per optimitzar l’atenció a la forma.
    • Atenció a la interacció i al discurs en contextos rics en contingut. Interacció i aprenentatge de llengües estrangeres. Recursos didàctics per a despertar la consciència de l’aprenent sobre estratègies interactives per a la conversa eficient. Transcripció i anàlisi de seqüències conversacionals orientades al tractament de les formes. Estratègies de reparació respectuoses amb la imatge de l’usuari-aprenent.
    • Pedagogia basada en els gèneres discursius. Gèneres discursius escrits d’àmbit acadèmic/escolar. Estratègies docents per a despertar la consciència de l’aprenent sobre les característiques dels gèneres textuals en contextos concrets i finalitats específiques.
    Sessions
    • Quatre sessions presencials. Horari: divendres de 17h a 21h.
    • Tres tasques online.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Per tenir dret a ser avaluat cal acreditar una assistència del 80% o superior a les sessions presencials.
    • Participació activa en els debats de classe i en les discussions o fòrums en línia.
    • Lliurament de tasques online.
    • Informe de progrés: presentació oral.
    • Informe escrit.
  • Mòdul 7: Formació de formadors del professorat en llengua estrangera.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 6 ECTS.
    • Període de docència: Novembre 2017- Març 2018.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • Enfocaments empoderadors de la formació docent. Característiques dels enfocaments empoderadors de la formació docent. Característiques de la interacció docent-classe. Observació i anàlisi de fragments de classe liderades pel docent. Observació del treball en petit grup. Observació de seqüències de co-ensenyament.
    • La reflexió sobre la pràctica docent a partir d’evidències. La competència interactiva escolar o acadèmica. La reflexió del docent a partir d’evidències contrastables. Recollida, tractament i anàlisi de dades d’aula.
    • El projecte de desenvolupament professional. Disseny d’un projecte de desenvolupament professional. Fases. Avaluació de la qualitat de la docència. L’informe final: redacció i comunicació de resultats.
    Sessions
    • Quatre sessions presencials. Horari: divendres de 17h a 21h.
    • Tres tasques online.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Per tenir dret a ser avaluat cal acreditar una assistència del 80% o superior a les sessions presencials.
    • Participació activa en els debats de classe i en les discussions o fòrums en línia.
    • Lliurament de tasques online.
    • Informe de progrés: presentació oral.
    • Informe escrit.
  • Mòdul 8.1: Aprofundiment en la didàctica de les llengües estrangeres
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 9 ECTS.
    • Període de docència: Gener 2018- Maig 2018.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • El currículum de LLEE i la LE a l’escola . El Marc Europeu Comú de Referència (MECR) per a les llengües. El currículum de llengües estrangeres a l’educació obligatòria. Les llengües de l’escola. Llengües primeres i addicionals. La llengua estrangera en el projecte lingüístic de centre. L’avaluació de la llengua estrangera en el currículum competencial.
    • Característiques i components de la competència comunicativa i interactiva i la seva aplicabilitat a l’ensenyament formal i avaluació de llengües estrangeres.
    • Teories sobre l’aprenentatge de les llengües estrangeres.
    • Competència Comunicativa i Competència Interactiva. Fonaments dels enfocaments pedagògics innovadors en l’ensenyament de LLEE. Teories sobre l’ aprenentatge de les llengües estrangeres de base cognitiva i de base sociocultural. Principis pedagògics que se`n deriven.
    • Lectura extensiva i biblioteca a l’aula de LLEE. El paper de la lectura extensiva a l’aula de LLEE. Activitats d’animació a la lectura en LE. Organització i gestió de la biblioteca d’aula.
    • Anglès C1. Desenvolupament i assoliment de competències en anglès de nivell C1 del MECR.
    Sessions
    • De quatre a sis sessions presencials. Horari: dimecres o divendres de 17h a 21h.
    • De quatre a sis tasques online.
    Tasques i evidències d’avaluació
    • Per tenir dret a ser avaluat cal acreditar una assistència del 80% o superior a les sessions presencials.
      Participació activa en els debats de classe i en les discussions o fòrums en línia.
    • Lliurament de tasques online.
    • Autoinforme aprenentatges fets al mòdul.
    • Prova de nivell de llengua anglesa.
  • Mòdul 9: Treball Fi de Màster (TFM). Temàtica: Ensenyament-aprenentage en aules de llengua estrangera.
    PlA d'estudis
    • Càrrega docent: 9 ECTS.
    • Període de docència: Octubre 2017 - Desembre 2017.
    Assignatures i continguts del mòdul
    • Treball Final de Màster. Estudi d’abast limitat basat en evidències encaminat al desenvolupament professional com a docent o formador de docents de llengua estrangera.
    • L’estudi podrà prendre la forma d’un treball d’aprenentatge servei: Identificació de necessitats per part d’una institució específica. Elaboració d’un pla d’acció innovador o de millora LLEE que inclogui indicacions per al seguiment i l’avaluació del nou programa.
    Distribució de la càrrega docent

    El Mòdul 9 distribueix els 9 ECTS de càrrega docent en:

    • Dues sessions presencials. Horari: dimecres de 17h a 21h.
    • Redacció de l’informe Final de Màster.
    • Revisió per parells (peer-review) d’informes de TFM elaborats per companys.
    • Defensa del treball davant de tribunal.
    Tasques i evidències d’avaluació:
    • Llistat d’auto i hetero-comprovació.
    • Treball Final de Màster (TFM).
    • Informe de seguiment emès pel tutor del TFM.
    • Presentació pública i defensa del TFM.